PROPUNERI AURSF PL-x 776/2022
    Nr. artTextul adoptat de Senat  Formulare propusa  Motivatie/Observație
      Art.29, alin (2)          (2) Educarea financiară a consumatorilor este obligatorie. În acest sens, asociațiile relevante din domeniul financiar-bancar vor dezvolta anual, în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, o campanie de educație financiară.    (2) Educarea financiară a consumatorilor este obligatorie. În acest sens, asociațiile relevante din domeniul financiar-bancar vor dezvolta anual, în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și cu participarea asociațiilor de consumatori specializate în domeniul financiar-bancar selectate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, cel puțin o campanie națională de educație financiară.  Propunerea are în vedere implicarea asociațiilor de consumatori în campania națională de educație financiară, pentru a exista garanția că materialele și conceptele care vor sta la baza campaniei vor respecta nu doar legislația de protecție a consumatorilor, ci și modul practic de implementare a acesteia, precum și cele mai bune practici de la nivelul Uniunii Europene, acolo unde experiența asociațiilor de consumatori este extrem de necesară, având în vedere relaționarea continuă cu consumatorii utilizatori de servicii financiar-bancare
      Art. 29, alin (3)  (3)  În vederea realizării campaniei de educație financiară în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, menționată la alin. (2), se va încheia un Protocol de colaborare cu asociațiile relevante din domeniul financiar bancar în care se vor stabili termenii parteneriatului.  (3)  În vederea realizării campaniei de educație financiară în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și cu participarea asociațiilor de consumatori specializate în domeniul financiar-bancar, selectate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, menționată la alin. (2), se va încheia un Protocol de colaborare cu asociațiile relevante din domeniul din industria financiar bancară și cu asociațiile de consumatori specializate în domeniul financiar bancar selectate, în care se vor stabili termenii parteneriatului.  Protocolul de colaborare trebuie să cuprindă toți participanții la proiect, motiv pentru care se impune semnarea lui și de asociațiile de consumatori specializate în domeniul financiar-bancar, selectate de ANPC pentru a participa la campania națională de educație financiară.
    Art. 35, alin (2)(2) În cazul în care vânzătorii oferă informațiile privind prețurile și în alte valute, acestea trebuie să fie clare și ușor de înțeles.(2) În cazul în care vânzătorii oferă informațiile privind prețurile și în alte valute, acestea trebuie să fie clare și ușor de înțeles.Pe teritoriul României, prețul oricărui produs sau serviciu trebuie exprimat obligatoriu DOAR in moneda națională. Consumatorii nu pot suporta riscul valutar, fiind partea mai slabă în relația cu cei care comercializează produse sau prestează servicii.
    Art. 35, alin (5)(5) Fontul utilizat pentru exprimarea prețului în lei și în altă monedă va avea aceeași dimensiune și culoare.(5) Fontul utilizat pentru exprimarea prețului în lei și în altă monedă va avea aceeași dimensiune și culoare.Același argument ca și la amendamentul anterior, prețurile produselor și serviciilor vândute/prestate consumatorilor trebuie exprimate doar în moneda națională.
    Art.43, alin (2)(2) Asociațiile de consumatori vor informa anual Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor despre: activitatea desfășurată în anul precedent, adunările generale, situațiile economice, precum și cu privire la sursele de finanțare.(2) Asociațiile de consumatori de utilitate publică, precum și cele finanțate, sub orice formă de la bugetul de stat sau/și de la bugetele locale, vor informa anual Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor despre: activitatea desfășurată în anul precedent, adunările generale, situațiile economice, precum și cu privire la sursele de finanțare și modul de utilizare al acestora.  Considerăm că impunerea acestei obligații trebuie să vizeze strict asociațiile de consumatori de utilitate publică, precum și pe cele finanțate de la bugetele de stat și/sau cele locale. Pentru asociațiile de consumatori fără resurse publice, care funcționează de cele mai multe ori grație voluntariatului câtorva membri, această obligație apare a fi excesivă. În plus, toate asociațiile au obligația publicării anuale a bilanțului contabil, datele putând fi oricând verificate pe site-ul Ministerului Finanțelor. În schimb, pentru asociațiile finanțate din resurse publice, considerăm necesară și informarea cu privire la modul de utilizare a resurselor respective.
    Art.44Asociațiile de consumatori pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare în consiliile consultative cu rol în domeniul  protecției consumatorilor, în care organele administrației publice sunt reprezentate, dacă îndeplinesc condițiile prezentei legi.Asociațiile de consumatori pot fi reprezintă parteneri sociali cu drept de reprezentare în consiliile consultative cu rol în domeniul  protecției consumatorilor, în care organele administrației publice sunt reprezentate, dacă îndeplinesc condițiile prezentei legi.Pentru eliminarea echivocului formulării din textul adoptat de Senat
    Art. 45Asociațiile de consumatori care apără drepturile și interesele legitime ale consumatorilor, în general, sunt, de drept, parteneri sociali în consiliile consultative prevăzute în prezenta lege, dacă: la nivel național, au cel puțin 3.000 de membri și filiale în cel puțin 10 județela nivel județean și local, dacă au desfășurat o activitate în domeniul protecției consumatorilor pe o perioadă de cel puțin 3 aniobiectul de activitate statutar demonstrează ca au un interes legitim de a proteja interesele consumatorilor, astfel cum este prevăzut în dispozițiile prevederilor legalesunt independente și nu sunt influențate de persoane care nu sunt consumatori, în special de comercianți, inclusiv în cazul finanțării de către terți, și, în acest scop, a stabilit proceduri pentru preîntâmpinarea unei astfel de influențe, precum și pentru preîntâmpinarea conflictelor de interese între entitate însăși, finanțatorii săi și interesele consumatorilor.Asociațiile de consumatori care apără drepturile și interesele legitime ale consumatorilor, în general, si nu doar intr-un anumit domeniu, sunt, de drept, parteneri sociali în consiliile consultative prevăzute în prezenta lege, dacă: la nivel național, au cel puțin 3 2.500 de membri și filiale în cel puțin 10 județe,și dacă au desfășurat și pot proba o activitate susținută în domeniul protecției consumatorilor, pe o perioadă de cel puțin 5 anila nivel județean și local, dacă au desfășurat și pot proba o activitate în domeniul protecției consumatorilor pe o perioadă de cel puțin 3 aniobiectul de activitate statutar demonstrează ca au un interes legitim de a proteja interesele consumatorilor, astfel cum este prevăzut în dispozițiile prevederilor legalesunt independente și transparente în privința surselor de finanțare și al utilizării acestora, iau măsuri și adoptă proceduri pentru a nu permite influența potențialilor sponsori sau finanțatori de orice fel, în special comercianți nu sunt influențate în activitatea derulată în sprijinul consumatorilor de persoane care nu sunt consumatori, în special de comercianți și pentru evitarea conflictelor de interese în dauna consumatorilor, inclusiv în cazul finanțării de către terți, și, în acest scop, a stabilit proceduri pentru preîntâmpinarea unei astfel de influențe, precum și pentru preîntâmpinarea conflictelor de interese între entitate însăși, finanțatorii săi și interesele consumatorilor.În acest moment, nicio asociație de consumatori nu îndeplinește criteriul celor 10 filiale la nivel național și este foarte puțin probabil că pe viitor îl va îndeplini. Mai mult, în contextul digitalizării, se diminuează relevanța prezenței teritoriale pentru reprezentativitatea la nivel național, legătura cu membrii putând fi realizată pe canale digitale (web, email, telefon, etc) De asemenea, în contextul scăderii continue a populației relevate și de ultimul recensământ al populației, se impune scăderea numărului de membrii de la numărul solicitat in 1992, la momentul adoptării OG 21. Considerăm însă necesară desfășurarea și probarea unei activități susținute în domeniul protecției consumatorilor la nivel național pe o perioadă mai mare decât cea prevăzută pentru asociațiile de la nivel județean sau local De asemenea, pentru a evita echivocul și pentru a permite în continuare posibilitatea de accesare de finanțări din partea persoanelor juridice, inclusiv prin sponsorizări, propunem reformularea punctului d), în contextul în care asociațiile de consumatori se confruntă cu o gravă penurie de resurse financiare.
      Art. 46  Asociațiile de consumatori care sunt constituite în scopul apărării intereselor numai ale membrilor lor, pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele consultative cu rol în domeniul protecției consumatorilor și în care organele administrației publice sunt reprezentate, numai dacă au cel puțin 800 de membri.  Prin excepție față de prevederile Art.45, asociațiile de consumatori care sunt constituite în scopul apărării intereselor numai ale membrilor lor într-un singur domeniu de activitate, pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele consultative la nivel național cu rol în domeniul protecției consumatorilor și în care organele administrației publice sunt reprezentate, numai dacă au cel puțin 800 de membri.  Pentru clarificarea unei prevederi care a născut confuzie și în OG21. Nu există asociații de consumatori care să apere exclusiv interesele membrilor. De exemplu, de activitatea asociațiilor de consumatori  prin care se reușește modificarea unei legi, în beneficul consumatorilor, profită atât membrii acesteia, cât și ceillați cetățeni, care nu sunt membrii ai asociației.  Tocmai de aceea este importantă identificarea unui mecanism public de susținere a activității asociațiilor de consumatori. Distincția trebuie făcută între asociațiile de consumatori generaliste, care protejează consumatorii din toate domeniile și cele specializate pe un anumit domeniu (cum este cazul AURSF, specializată exclusiv pe reprezentarea consumatorilor utilizatori de servicii financiare).
    Art. 50Asociațiile de consumatori au următoarele drepturi și obligații:   (….) d) de a solicita operatorilor economici realizarea de produse și servicii în condiții speciale, în vederea satisfacerii nevoilor consumatorilor cu handicap sau de vârsta a treia       h) …………………………………………………………..Asociațiile de consumatori au următoarele drepturi și obligații:   (….) d) de a solicita operatorilor economici realizarea de produse și servicii în condiții speciale, în vederea satisfacerii nevoilor consumatorilor vulnerabili, în special al celor cu handicap, al celor cu diferite boli grave, al șomerilor sau al persoanelor de vârsta a treia.     h) de a-si reprezenta membrii în relația cu comercianții, respectiv în procedurile de soluționare alternativă a litigiilor prevăzute în OG 38/2015, dacă există o cerere expresă asumată de consumatorul membru al asociației. Comercianții nu pot invoca secretul profesional, bancar, etc. pentru a refuza contactul cu reprezentanții asociației de consumatori și discuțiile cu aceștia pentru rezolvarea sesizărilor formulate de consumatori.        Consideram ca este necesara introducerea conceptului de consumator vulnerabil, care sa nu vizeze exclusiv persoanele cu dizabilitati si pe cele de varsta a treia, ci sa permita o abordare mai ampla, in functie de situatia specifica cu care se confrunta consumatorii.   În practică, unele bănci sau IFN-uri refuză să discute cu reprezentanții AURSF, invocând secretul bancar, deși consumatorii le informează în mod neechivoc că doresc ca situația lor să fie discutată cu reprezentanții asociației de consumatori, care cunosc în detaliu, uneori mai bine decât băncile sau IFN-urile, situațiile cu care se confruntă consumatorii.
    Art. 51Centrele de consultanță și informare ale consumatorilor pot fi organizate la nivel de birouri în structura organizatorică a asociațiilor de consumatori și desfășoară activități gratuite în folosul acestora, constând în informații, recomandări și consultanță privind problemele legate de achiziționarea unui produs sau serviciu.Centrele de consultanță și informare ale consumatorilor pot fi organizate la nivel de birouri în structura organizatorică a asociațiilor de consumatori și desfășoară activități gratuite în folosul acestora, constând în informații, recomandări și consultanță privind problemele legate de achiziționarea sau utilizarea unui produs sau serviciu, inclusiv financiar, respectiv pentru repararea prejudiciilor aferente achiziției sau utilizării acestuia. De asemenea, Centrele de consultanță și informare ale consumatorilor pot oferi sfaturi și pot propune soluții pentru consumatorii supraîndatorați, respectiv îi pot reprezenta pe aceștia în relația cu comercianții ai căror clienți sunt.Comisia Europeana a constatat ca în mai multe state membre, printre care și România, nu sunt create condițiile pentru asociațiile de consumatori pentru a oferi consiliere în materie de datorii. Este vital ca, având în vedere importanța acestei activități, să poată fi creat un mecanism de susținere a acesteia la nivel național, prin intermediul Centrelor de consultanță și de informare organizate în cadrul asociațiilor de consumatori.
    ARGUMENTE ȘI PROPUNERI privitoare la completarea PL-x 776/2022 ale Asociației  pentru consilierea  consumatorilor de servicii financiare ARD

    (I) Argumente privitoare la completarea PL-x 776/2022

    Argumentele au ca punct de pornire dezideratul ca asociațiile de consumatori să dobândească calitatea de parteneri reali și efectivi ai Autorității Naționale de Protecție a Consumatorilor (ANPC), precum și a altor  entități publice și private, implicate în protejarea consumatorilor, în toate acțiunile și demersurile pe care acestea le desfășoară, coroborându-se astfel interesul general public cu cel privat, în interesul superior al consumatorilor.

    Acest deziderat își găsește modalități diverse de manifestare comune, începând cu activitățile de  educarea și informarea consumatorilor pe parcursul achiziționării unui produs sau prestării unui serviciu și continuând în toate etapele de viața ale produsului sau serviciului respectiv.

    Elementul de noutate în sfera asociațiilor de consumatori îl constituie faptul că, illo tempore, în acord cu buna tradiție europeană din unele State Membre ale Uniunii Europene, s-au constituit la nivel național și activează asociații de consumatori specializate pentru a proteja consumatorii în anumite domenii, cum ar fi cele care protejează consumatorii in domeniul serviciilor financiare. Este știut cât de oneroase sunt obligațiile consumatorilor față de prestatorii de servicii financiare și cât de dramatice sunt, atât din punct de vedere psihic cât și patrimonial, consecințele neîndeplinirii obligațiilor asumate de către consumatori în raporturile cu acești furnizori sau cu recuperatorii de creanțe.

    Mai mult, imposibilitatea de rambursare a creditului și situația de (supra)îndatorare astfel instalată diminuează șansele unui trai decent și restrâng oportunitățile de dezvoltare economice și sociale, nu numai pentru persoana care și-a asumat obligația de rambursare a creditului, ci și pentru membrii familiei acestuia, privită in extenso – copii, soț, părinți vârstnici, alte persoane aflate în întreținere. De asemenea, este cunoscut gradul de  (supra)îndatorare excesivă în care se află populația din Romania, ceea ce atrage fenomene de pauperizare și excluziune socială a unei părți însemnate a acesteia.

    Este evident că, în condițiile în care urmăresc să asigure protecție consumatorilor într-un domeniu specific, de mare complexitate, cu un grad înalt de digitalizare, aceste asociații reprezintă  o voce aparte, au activități și obiective comune, mijloace și metode specifice de asigurarea a protecției consumatorilor. Unul dintre obiectivele asociațiilor de consumatori specializate, consacrate la nivel european, ca remediu pentru situația dificilă a consumatorilor, atât în perioada  de criză sanitară, urmată de criza economică , cât și în prezent, îl reprezintă acordarea de servicii de consiliere gratuită și independentă a consumatorilor în materie de îndatorare.

    Acestea se circumscriu activităților de educare, informare și sfătuire a consumatorilor, activități desfășurate tradițional de către asociațiile de consumatori, dar în contextual actual, se particularizează în domeniul serviciilor financiare, în versiunea nouă, aceea de consiliere pentru îndatorare.

    Este evident caracterul necesar al consilierii independente și gratuite pentru datorii în societatea impactată de recesiune, deci asociațiile de consumatori  specializate, avand aceste obiective, necesita sprijin și susținere particulară din partea ANPC. 

    În condițiile indicate ut supra, având în vedere relevanța obiectivelor de sprijinire a consumatorilor cu finalități în zona asanării mediului economico-social în beneficiul general al  populației, pe care le au  asociațiile  specializate în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare, apreciem că acestea dobândesc un rol și o importanță crescândă în cadrul mișcării asociațiilor de consumatori.

    (II) Propuneri  privitoare la completarea PL-x 776/2022

    Pentru toate considerentele expuse la pct(I), Asociația  pentru consilierea  consumatorilor de servicii financiare ARD susținePROPUNERILE atașate prezentelor argumente, formulate și depuse de către Asociația  Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare- AURSF, prin președinte Alin Iacob si susținute de către Asociația  Consumers United, prin președinte Monica Calu. Menționăm că aceste trei asociații de consumatori sunt asociații specializate în protecția consumatorilor de servicii financiare.

    Propunerile se centrează pe includerea în proiectul de lege PL-x 776/2022 a aspectelor privitoare la status-ul asociațiilor specializate în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare, care se regăsesc în articolele privitoare la:

    –  participarea asociațiilor specializate în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare la campania națională de educație financiară, astfel încât, de la vârsta preșcolară până la senectute, toți actorii – ANPC, asociațiile financiare, asociațiile de consumatori specializate – să contribuie la procesul conștientizării consumatorilor cu privire la obligațiile financiare asumate, la consecințele juridice, economice și sociale ale acestora, la analiza bugetului și a reperelor economisirii;

    – semnarea și de către asociațiile specializate în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare aProtocolului de colaborare în temeiul căruia se vor desfășura anual campaniile de educație financiară;

    – susținerea și finanțarea după anumite criterii determinate a centrelor de informare și consiliere a consumatorilor care să ofere informare, sfaturi, consiliere în materie de indatorare pentru consumatorii (supra)îndatorați și respectiv să îi  reprezinte pe aceștia, în relația cu furnizorii de servicii financiare, în vederea susținerii deciziei luate de către consumatori urmare a consilierii;

    – cerințe de reprezentativitatea speciala instituite pentru asociațiile de consumatori specializate in vederea  protejării  consumatorilor într-un  anumit domeniu, cum este domeniul serviciilor financiare.