success, goal, 2023-7721644.jpg

Romanian version

Sursele supraîndatorării în România:

● Treizeci la sută (30%) din populația României este analfabetă financiar;
● Doar zece la sută (10%) din populația României are abilități financiare;
● Ca urmare, cel mai mare risc de sărăcie sau excluziune socială în UE a fost raportat în România – treizeci și patru la sută (34%).

La începutul proiectului, am realizat o mapare a părților interesate cheie. Principalele entități care ar putea fi implicate în consilierea pentru datorii, prezentate aici, sunt:

● Asociațiile de consumatori;
● Ministere, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, Banca Naţională a României;
● Direcțiile de asistență socială și alte autorități locale;
● Organizatii sociale si pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii;
● Asociația Psihologilor, Universităților și a altor organizații profesionale;
● Furnizori și intermediari de servicii bancare, recuperatori de datorii.

De la începutul proiectului, am realizat următoarele:

● Mai multe conferințe naționale cu părțile interesate cheie și peste o sută de participanți. Credem că dialogul este esențial pentru munca pe care o facem în acest proiect;
● Primul site național dedicat consilierii pentru datorii. Construim o prezență online pentru a ajunge la cât mai mulți consumatori supraîndatorați;
● Patruzeci (40) de întâlniri de lucru cu părțile interesate și experți naționali. Facem echipă cu experți pentru o abordare holistică;
● Douăzeci (20) de memorandumuri de înțelegere semnate cu partenerii. Creăm parteneriate solide pentru dezvoltarea durabilă a consilierii pentru datorii;
● Prima coaliție națională de asociații de consumatori specializate în servicii financiare. Devenim o singură voce în protejarea consumatorilor de servicii financiare;
● Abordarea problemei consumatorilor vulnerabili care se confruntă cu insolvența în calitate de vorbitor cheie la conferința Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului pe această temă. Scopul este de a identifica grupurile țintă pentru consiliere privind datorii și de a ajunge la acestea prin intermediul site-ului web;
● Prima acțiune a Coaliției Proconsfin – Propunere în Parlamentul României de modificare a legislației pentru acordarea de sprijin financiar și logistic asociațiilor de consumatori. Facem lobby pentru îmbunătățirea cadrului legal pentru consilierea privind datorii;
● Prin eforturi comune, am creat prima comunitate axată pe consilierea datoriei. Suntem mai buni împreună.

Am realizat toate acestea cu implicarea următorilor parteneri cheie:

● Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor;
● Autoritatile publice locale;
● Institutii publice din domeniul asistentei sociale;
● Universități, colegii și licee;
● Asociații specializate în anumite domenii, psihologie/psihiatrie;
● Asociații generale de consumatori;
● Asociații profesionale;
● Asociații pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii;
● Asociații de ajutorare.

Cu toate acestea, mai avem încă un drum lung de parcurs. Principalele obstacole în calea dezvoltării consilierii pentru datorii în România sunt:

● Lipsa reglementărilor, structurilor și sprijinului financiar și logistic pentru consilierea îndatorării;
● Conștientizarea publicului cu privire la necesitatea consilierii pentru datorii.

Prioritatea noastră principală în acest moment, în ceea ce privește provocările de depășit, este transpunerea articolelor treizeci și patru și treizeci și cinci din recenta Directivă privind creditul de consum (UE) numărul două mii două sute douăzeci și cinci (2023/2225).

Prin eforturile noastre, am devenit un adevărat grup de lucru în dezvoltarea consilierii pentru datorii în România.

Coordonator national Dr.Rodica Diana Apan

English version

The roots of over-indebtedness in Romania:

Thirty percent (30%) of Romania’s population is financially illiterate;
Only ten percent (10%) of Romania’s population has financial skills;
As a result, the highest risk of poverty or social exclusion inside the EU was reported in Romania – thirty-four percent (34%).

At the start of the project, we made a mapping of key stakeholders. The main entities that could be involved in debt-counselling, shown here, are:

Consumer associations;
Ministries, National Consumer Protection Authority, National Bank of Romania;
Directorates of social assistance and other local authorities;
Social organizations and for the development of small and medium-sized enterprises;
Association of Psychologists, Universities, and other professional organizations;
Providers and intermediaries of banking services, debt collectors.

Since the start of the project, we have achieved the following:

Several national conferences with key stakeholders and over one hundred participants. We believe dialogue is essential for the work we are doing in this project;
The first national website dedicated to debt counselling. We are building an online presence to reach as many over-indebted consumers as possible;
Forty (40) working meetings with stakeholders and national experts. We are teaming up with experts for a holistic approach;
Twenty (20) memorandums of understanding signed with partners. We are creating solid partnerships for sustainable development of debt counselling;
The first national coalition of consumer associations specialized in financial services. We become a single voice in protecting consumers of financial services;
Addressing the issue of vulnerable consumers facing insolvency as key speaker at the National Consumer Protection Authority conference on the topic. The aim is to identify target groups for debt counselling and reach them through the website;
First legal action of the Proconsfin Coalition – Proposal in the Romanian Parliament to amend the legislation for providing financial and logistical support to consumer associations. We are lobbying to improve the legal framework for debt counselling;
Through common efforts, we have created the first community focused on debt counselling. We are better together.

We have achieved all this with the involvement of the following key partners:

National Consumer Protection Authority;
Local public authorities;
Public institutions in the field of social assistance;
Universities, colleges, and high schools;
Associations specialized in certain fields, psychology/psychiatry;
General consumer associations;
Professional associations;
Associations for the development of small and medium enterprises;
Aid associations.

However, we still have a long way to go.
The main obstacles to developing debt counselling in Romania are:

Lack of regulations, structures, and financial and logistical support for debt counselling;
Raising public awareness with regards to the need for debt counselling.

Our top priority at this point, in terms of challenges to overcome, is transposing articles thirty-four and thirty-five of the recent Consumer Credit Directive (UE) number two thousand two hundred twenty-five (2023/2225).

Through our efforts, we have become a real task force in developing debt counselling in Romania.

National coordinator  Ph.D. Rodica Diana Apan