In sfera asociațiilor de consumatori, illo tempore, în acord cu buna tradiție europeană din unele State Membre ale Uniunii Europene, s-au constituit  la nivel național și activează asociații de consumatori specializate pentru a proteja consumatorii în anumite domenii, cum ar fi cele care protejează consumatorii in domeniul serviciilor financiare.

Este știut cât de oneroase sunt obligațiile consumatorilor față de prestatorii de servicii financiare și cât de dramatice sunt, atât din punct de vedere psihic cât și patrimonial, consecințele neîndeplinirii obligațiilor asumate de către consumatori în raporturile cu acești furnizori sau cu recuperatorii de creanțe.

Mai mult, imposibilitatea de rambursare a creditului și situația de (supra)îndatorare astfel instalată diminuează șansele unui trai decent și restrâng oportunitățile de dezvoltare economice și sociale, nu numai pentru persoana care și-a asumat obligația de rambursare a creditului, ci și pentru membrii familiei acestuia, privită in extenso – copii, soț, părinți vârstnici, alte persoane aflate în întreținere. De asemenea, este cunoscut gradul de  (supra)îndatorare excesivă în care se află populația din Romania, ceea ce atrage fenomene de pauperizare și excluziune socială a unei părți însemnate a acesteia.

Este evident că, în condițiile în care urmăresc să asigure protecție consumatorilor într-un domeniu specific, de mare complexitate, cu un grad înalt de digitalizare, aceste asociații reprezintă  o voce aparte, au activități și obiective comune, mijloace și metode specifice de asigurarea a protecției consumatorilor.

Unul dintre obiectivele asociațiilor de consumatori specializate, consacrate la nivel european, ca remediu pentru situația dificilă a consumatorilor, atât în perioada  de criză sanitară, urmată de criza economică, cât și în prezent, îl reprezintă acordarea de servicii de consiliere gratuită și independentă a consumatorilor în materie de îndatorare.

Acestea se circumscriu activităților de educare, informare și sfătuire a consumatorilor, activități desfășurate tradițional de către asociațiile de consumatori, dar în contextual actual, se particularizează în domeniul serviciilor financiare, în versiunea nouă, aceea de consiliere pentru îndatorare.

Este evident caracterul necesar al consilierii independente și gratuite pentru datorii în societatea impactată de recesiune, deci asociațiile de consumatori  specializate, avand aceste obiective, necesita sprijin și susținere particulară din partea ANPC. 

În condițiile indicate ut supra, având în vedere relevanța obiectivelor de sprijinire a consumatorilor cu finalități în zona asanării mediului economico-social în beneficiul general al  populației, pe care le au asociațiile specializate în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare, apreciem că acestea dobândesc un rol și o importanță crescândă în cadrul mișcării asociațiilor de consumatori.

up, growth, success-2081170.jpg